Vissza

Az automatizáció térnyerése és a dolgozók edukációja

Az utóbbi években a vállalatok működése látványosan átalakult. Az automatizáció és a digitalizáció már nem csupán előny, hanem alapkövetelmény lett. A vállalati rendszerek fejlődésével egyre több adat, folyamat és eszköz kapcsolódik össze, és ezzel párhuzamosan az integráció kérdése is kritikus ponttá vált. Nem elég egy-egy új technológiát bevezetni, képesnek kell lenni ezeket egységes rendszerben működtetni. Az automatizáció kizárólag akkor lehet eredményes, ha a vállalat megtalálja a jól tipizálható folyamatokat, és a dolgozókat is felkészíti a változásra. Fontos arra is figyelni, hogy az emberi munkaerőt és kreativitást tartogassuk a kivételek megoldására, hiszen minden egyéb feladatra már rendelkezésre állnak a jól beállított automatizmusok!

Weboldal, webshop, láthatóság

Miért lett az integráció ennyire fontos?

Korábban egy vállalat működését több, egymástól elkülönült rendszer támogatta. A pénzügyi osztály egy saját szoftvert használt, a HR-nek volt egy másik, a gyártásnak pedig egy harmadik. Az információk gyakran különböző adatbázisokban rekedtek, és az adatátvitel manuális, időigényes és hibalehetőségekkel teli folyamat volt. Minden a dolgozók kommunikációján és együttműködésén múlt, ezzel nagy felelősség és sokszor feleslegesen sok stressz hárult a munkavállalókra. 

Ma azonban a hatékonyság kulcsa az integráció. Egy modern vállalatnál az ERP (vállalatirányítási rendszerek), a CRM (ügyfélkapcsolat-kezelés), a BI (üzleti intelligencia), és a mesterséges intelligenciát használó automatizációs eszközök mind összekapcsolódhatnak. Ha például egy ügyfél rendel egy terméket, az nemcsak a raktárkészletben frissül, hanem a pénzügyi rendszer is automatikusan feldolgozza a tranzakciót, miközben a marketingcsapat értesítést kap arról, hogy milyen egyéb ajánlatokkal kereshetnék meg az ügyfelet.

Ez az összekapcsolt működés lehetővé teszi, hogy a vállalatok gyorsabban és hatékonyabban reagáljanak a változásokra. Azok a cégek, amelyek képesek jól integrált rendszereket kiépíteni, jelentős versenyelőnyt szereznek.


Az emberi tényező: az automatizáció nem működik megfelelő edukáció nélkül

Bármennyire is fejlett egy rendszer, ha a dolgozók nem értik, hogyan kell használni, vagy nem látják az összefüggéseket, az automatizáció nem hozza meg a várt eredményeket. Sőt, az új, ismeretlen, és nem megfelelően leoktatott rendszer kifejezetten lassuláshoz, hibákhoz és félreértésekhez vezethet. Hiába a tökéletesen beállított rendszer, hiába a jól kigondolt folyamatvezérlés és automatizáció, ha pont akkor, amikor emberi beavatkozás kellene, "user error" alakul ki. 

Az új technológiák bevezetése gyakran ellenállásba ütközik. Sok dolgozó attól tart, hogy az automatizáció miatt elveszíti az állását, mások egyszerűen nem érzik szükségét annak, hogy új rendszereket tanuljanak meg. Az integrált rendszerek sikeres működésének kulcsa az, hogy a vállalat minden szintjén dolgozó emberek értsék a technológia logikáját, és képesek legyenek hatékonyan használni azt.

Egy kollégám mesélte, hogy cégüknél egy új, AI-alapú ügyfélkezelő rendszert vezettek be. A kezdeti időszakban sokan panaszkodtak, hogy bonyolult és nehezen érthető. A vállalat felismerte, hogy a rendszer bevezetése önmagában nem elég, így workshopokat és belső oktatási programokat indítottak. És az eredmény? Néhány hónap alatt a dolgozók nemcsak magabiztosan használták az új eszközt, hanem felfedezték benne azokat a lehetőségeket is, amelyek megkönnyítették a saját munkájukat.


Hogyan lehet sikeresen edukálni a dolgozókat?

A technológiai fejlődés sebessége miatt a folyamatos tanulás elengedhetetlenné vált. A bevezetést végző vállalatnak lényegében kétszer kell eladnia a megoldását. Egyszer a vállalat vezetése, felé, bemutatva minden előnyt, hatékonyságnövekedést és várható eredményeket. Másodszor pedig maguknak a dolgozóknak, akik használni fogják. A munkavállalóknak már előre látniuk kell, hogy mennyivel könnyebb, gyorsabb és kevesebb stresszel terhelt munkájuk lesz az új automatizált rendszer révén. Az alábbi lépések segítenek abban, hogy a munkavállalók ne csak megtanulják, hanem valóban megértsék az új rendszerek működését:

  • Interaktív képzések – Az elméleti oktatás önmagában nem elég. A dolgozóknak lehetőséget kell adni, hogy éles helyzetekben is kipróbálhassák az új rendszereket. Éppen ezért a modern bevezetési folyamatokban alap elvárás egy sandbox felület létrehozása és annak biztosítása hogy a későbbi felhasználók "szimulált éles" környezetben gyakorolhassanak.
  • Mentorrendszer kialakítása – Ha vannak olyan kollégák, akik magabiztosan kezelik az új technológiát, ők segíthetnek a többieknek. Egy „digitális nagykövet” program például sokat segíthet a tanulási folyamatban. Eleinte ez a nagykövet lehet a bevezetést végző cég munkatársa, majd a tudását átadva választhat maga mellé a dolgozókból is partnereket, akik később tovább vihetik a folyamatot
  • Gamifikáció és ösztönzők – Ha a tanulás játékosabb formában történik, az sokkal hatékonyabb. Versenyek, kvízek, jutalmazási rendszerek motiválhatják a dolgozókat. Sokkal könnyebb elérni, hogy a kollégák ne háttal álljanak a folyamathoz, ha olyan ösztönzőket tudunk betenni a rendszerbe, amelyek egyfelől valós értéket jelentenek a dolgozóknak, másfelől pedig a motiváció révén serkentik a tanulás irányti vágyat, ezáltal a rendszer magabiztos használatának elsajátítását.
  • Folyamatos támogatás – Nem elég egy egyszeri tréning, a dolgozóknak hosszú távon is szükségük van segítségre. Egy belső tudásbázis vagy egy támogató csapat létrehozása biztosíthatja, hogy bárki bármikor választ kapjon a kérdéseire. Ez eleinte több erőforrást igényel, azonban hosszú távon sokkal elégedetebb ügyfelet, ezáltal magasabb presztízst jelent, mind a beszállítónak, mind pedig a vásárlónak. 

 


Az integráció és edukáció együtt hozza el a sikert

A vállalatok ma már nem csak az automatizációs eszközök bevezetésére kell koncentrálniuk, hanem arra is, hogy ezek a rendszerek összhangban működjenek, és a dolgozók hatékonyan tudják kezelni őket.

A siker kulcsa az, hogy az emberek ne félelemmel, hanem lehetőségként tekintsenek a technológiai változásokra. Ha egy cég képes megfelelő edukációt biztosítani, és a dolgozók megértik, hogy az új rendszerek nem ellenük, hanem értük dolgoznak, akkor a digitalizáció nem kihívás lesz, hanem ugródeszka a fejlődéshez.

A jövő tehát nem az emberek helyett, hanem az emberekkel együttműködő automatizációé. Azok a vállalatok, amelyek ezt felismerik, sokkal versenyképesebbek lesznek a piacon – és ami talán ennél is fontosabb: egy olyan munkahelyi kultúrát teremtenek, ahol a dolgozók értik és értékelik a technológiai fejlődést.

Webáruház készítés
Belépés
Elfelejtett jelszó
Betöltés...
Szolgáltatások
Menüpontok